Kort lektion i grammatik

You're (You are) = Du/Ni är
Your = Din/Er (Your cat is cute = Din/Er katt är söt)
They're (They are) = De är
Their = Deras/Dess
There = Där 
We're (We are) = Vi är
Were = Var (You were upset = Du var ledsen/upprörd)
Where = Var/t/ (Where is it?/Where are you going? = Var är den?/Vart ska du?)
Och så stavas det inte wierd, det stavas weird. E före i. 

Lite svensk grammatik också. Vart och vars används alldeles för jävla slarvigt i den här jävla generationen. 
Vart är BARA "Vart gick han, vart ska han." Någon som ska någonstans. Inte "Vart är den." NEJ. 
Och vars...... Jag orkar inte ens. "Min mormor, vars syster är kassörska." Så använder man vars. Inte som ni gör på ert bonniga sätt, när ni ersätter vart/var med det. Fatta någon jävla gång. Även ni som skriver "ochså". Vad tänker ni med? 
Idag är jag inte alls på humör. Svenska språket går under och jag står makt- och mållös och tittar på. Åt helvete med hela skiten... Och nej, jag är inte petig. Ungdomar nu för tiden kan varken stava, prata eller bygga upp meningar på ett sätt som är grammatiskt korrekt, och pekar man ut någons misstag så får man en ond blick. Ja men förlåt då. Lycka till i livet, du blir nog kirurg eller överläkare eller någonting. Sorry, my bad. 


MVH less brud som inte fattar vad som är så jävla svårt. 

Kommentarer
Postat av: Cicci

HAHA det här gjorde min kväll :')

2012-11-05 @ 17:40:34

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0